Islamic Widget

About Me

My photo
Taiping, Perak, Malaysia
diri ini hanyalah insan biasa yang ditugaskan menjadi khalifah diatas muka bumi ini dan perjalanan ini masih panjang untuk mencari maksud perjuangan yg sebenar dan ku sedar kadang2 aku lemah mengharungi segala cobaan dan dugaan dari ALLAH S.W.T. dan dari situ jga aku mengenali erti kesabaran dan ketabahan yg mendorong aku untuk menjadi lebih matang... aku dilahirkan untuk menjadi seorang pendakwah suatu hari nanti... INSYAALLAH...

PENGIKUT SETIA....

MuLakAn PerNiaGaaN..

CaRi WaNg TaMbAHaN...??? JOM CUBA

KliK SemUa KalAu anDa seOraNg BloggEr SetiA

Sunday, January 30, 2011

dugaan yg amat besar....

Alhamdulillah akhirnyer penantian selama ini berakhir dgn kehadiran satu panggilan yang menggembirakan iaitu pekerjaan yg dinanti... Alhamdulillah semua sudah selesai... harap2 boleh bertahan...

tp disebalik kegembiraan ada kesedihan...
ermmmm...
my phone dah hilangggggg.... tidaakkkkkk.... =(
ermmmm.... tolongggg la datang kembali handsettt kuuuuuu....
huhuuhuuu...
saya tggu kamu...
huahahahaa..... :p

Saturday, January 29, 2011

.........................................

ermmmm... ntah la apa yg telah terjd....
boosannn, sakit hatiiii, x tenang je rasa skarngn ni...
adishhhh.... apa aq mengarut ni... hahahaa....
rasa nk cakap sesuatu tp x de kberanian nk tulis lg... hahaaa....
biaq la dlu... nanti ada la tu semangat untuk bercerita apa yg perlu diperkatakan...
so, skarang masa untuk _ _ _ _ _ _ _ _ _ _??????????????? :p

Thursday, January 27, 2011

trima kasih atas pertolongan...

firstly nk ucap tahniah kpd diri sendiri (kalau bukan diri sndri sape lg :p ) sbb telah berjaya melakukan satu lonjakan perubahan dalam blog ni... semuanya atas usaha sendri dan hasil pertolongan yg begitu banyak dari sahabat yang berada jauh diperantauan... kalau x silap sahabat ni dari manjung, perak...

beliau lah yg mengesyorkan blog ni supaya buat pembaharuan... beliau jg berjaya menguruskan salah satu blog saya iaitu himpunankata-katahikmah.blogspot.com .... saya bersyukur kerana mempunyai sahabat sebegini rupa yg sanggup menolong x kira masa... trima kasih atas bantuan dan pertolongan kalian... hehehe.... B-)

sebelum tu... terimalah nukilan yg x seberapa ni... nukilan ini ditujukan khas buat semua sahabat dan mereka yang telah banyak menolong dalam semua perkara... trima kasih sekali lg buat sahabat yang berada di setiawan kerana sudi membantu meningkatkan mutu blog ini... terima kasih = kamsa hamnida.... ;)

sahabat,
engkau bagai mentari
yang menyinar hidupku
untuk teruskan perjuangan
menegak dan menyebarkan
syiar ISLAM....

sahabat,
tanpamu aku x sedari
mungkin aku pernah lakukan kesilapan
tp, engkau x pernah terasa hati
dan engkau tabah melayan karenahku
walaupun kadang2 amat membebankanmu....

sahabatku,
aku sedar bahawa diriku selalu menyusahkanmu
sampaikan ku rasa engkau tidak selesa dgn caraku
tp percaya
bahawa aku tidak sesekali ingin membebani dirimu
kerana aku tahu bhwa engkau juga manusia biasa....

sahabatku,
aku amat berharap
agar persahabatan ini berkekalan
dan tidak akan putus dipertengahan jalan
sedarlah bahawa aku memerlukan semua SAHABAT YG AKU ADA
kerana SAHABAT aku amat BERMAKNA buat diriKu....

nukilan ikhlas dari,
syahirzulkfli...

khas buat,
semua sahabat...

semoga happy selalu...
senyum sokmo.... hehehe... =)

Wednesday, January 26, 2011

CoReTaN kEnAnGaN... (sekadar perkongsian)...

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam
......
kengkadang siaran indonesia
...
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....

mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..





Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan
banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan
...
ampon kan
kiter....
Mak.....
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...

di sebab kan terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..

tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat
ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....

anak mak yang ni dah tak betul kan ...?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...

Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...

rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...

esok kiter ingat nak tulis surat
kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat
nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
iter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil



surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati..selain mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia, ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..

Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2(bg yg sudah memiliki cahaya mata) supaya anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat
ini ,insyaAllah. .

Terima kasih saudara umarzahrawi kerana menghantar surat ini kepada iLuvislam.com. Surat ini saya bacakan ketika majlis penutup Islamic Awareness Week di Kolej Yayasan UEM suatu masa dulu. Ramai yang menitiskan air mata ketika itu.
pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....


Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan
.....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."

Monday, January 24, 2011

sepandai-pandai tupai melompat...

apa la...
ingat boleh sorok lambang israel dgn mudah k...
wahai manusia sekalian...
perhatikan mesej yg saya terima ini...
pasti ada dalam komputer anda...
saya yakin...

SALAM !! ,rakan2 sekalian dimohon untuk: Buka komputer/laptop anda pada direktori C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10, cari gambar bernama J0285926 . Anda akan temukan gambar Lambang/bendera zionis Israel lengkap (persis dengan warna aslinya) dengan lilin (sarana ibadah mereka). HAPUSKAN ! Gambar tersebut ada disemua PC di seluruh dunia.SEBARKAN SEMAMPUNYA....

apa tunggu lagi...
pilihan ditangan anda sekarang...
jd, lakukan lah demi ISLAM yg TERCINTA.....

Saturday, January 22, 2011

TIP UNTUK KETAHUI MUKA SURAT BAGI JUZUK2 DI DALAM AL QURAN

Photobucket


TIP UNTUK KETAHUI MUKA SURAT BAGI JUZUK2 DI DALAM AL QURAN


salam ukhuwah fillah ... ana sekadar berkongsi tip ini , hasil dr blog tazkirahkehidupan.blogspot.com ... ana dah cuba tip di bawah tepat seperti yg tertera , mudah2 dpt lah kita sama2 mengamalkannya..


Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kpd kita semua umatnya. Ada 2 benda yg Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kita iaitu Al-Quran dan juga Sunnah utk kita semua amalkan. Berapa kali kalian baca Al-Quran sehari? 1 kali ? 2 kali atau dalam solat sahaja? Pahala paling senang nk dapat adalah melalui pembacaan Al-Quran kerana setiap huruf diberikan 10 pahala, tambahan pula Al_Quran adalah kalam Allah (dtg daripada Allah sendiri bukan diciptakan manusia)


Tip yg nk kongsikan ni adalah cara utk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita dapat tahu muka surat setiap juzuk Al-Quran.


Jom sama2 kita belajar...



Contoh 1
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa
5 - 1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82
Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. Menarikkan?



Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa:
10 - 1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182



Contoh 3
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa:
23 - 1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 23 adalah pada halaman 442


Subhanallah, memang menakjubkan kan kawan2. Sama2 kita kongsikan kepada anak2 kita, kawan2 kita, adik2 kita, family2 kita supaya kita sama2 mendapat pahala dariNYA... Insya-Allah...

Thursday, January 20, 2011

kenapa ainya berlaku....

ermmmmmm...
kenapa zaman skarang ni banyak sangat berlaku sihir menyihir ni...
x sedar diri ker... rasa mcm zaman jahiliah jer...
wahai umat manusia sekalian... insaflah...

zaman skarang ni mmg org akan main sihir especially perempuan...
itu mmg x dinafikan sbb dalam Al-Quran juga ada menyata perkara tersebut dalam surah
Al-Falaq ayat 4 yang bermaksud "dan dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada tali yang bersimpul" hal ini jelas menunjukkan bahawa kaum ini sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapai matlamat mereka...

ermmmm...
saya rasa ia cuma sesetengah wanita sahaja... bukan semua wanita mcm tu...
tp itu lah hakikatnya... bukan saya yang suka2 mereka2 cerita tp ia jelas diterangkan dalam Al-Quran.... saya harap mereka yang berkenaan tu insaf lah.... x kira siapa kita... tempat yang kita akan kembali nanti ialah paling dalam dan gelap iaitu "KUBUR"
itulah tempat paling suci untuk umat ISLAM.... kita semua sama sahaja...
so, x perlu la kita main2 sihir... buang masa, buang tenaga dan buang harta...
kan dah membazir... membazirkan amalan syaitan... dah sah sape yg sihir ni mmg keturunan syaitan... ermmmmm....

istighfarlah wahai umat NABI MUHAMMAD S.A.W...
bersama2lah beristighfar bersama saya...

اَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيمِ x100

baca dgn hati yang tenang dan terbuka....
semoga kita sentiasa dibawah keredhaan Allah s.w.t...
insya-Allah...

sungguh ku x sangka.... =(

mungkin ni semua takdir dari Allah s.w.t...
tidak kusangka dia berkata sedemikian...
tp x mengapa... aq sedar siapa diri ini...
tp engkau ingat wahai jiran ku yg mulia...
jangan anggap anak mu yg sudah bekerja itu sempurna...
sedar lah... dunia hampir kiamat...
sudah2 la mencaci org dan mengutuk org lain...
semuanya sudah tua...
jangan terleka dgn kemewahan yang Allah s.w.t. berikan sekarang...
kalau Allah nk tarik nikmat tu bila2 masa pun bleh...
x gna kalau kutuk dan mencaci tp x tau nk buat amal....
sedarlah.... kt semua semakin hampir dgn mati...
jgn sampai ajal kt datang dgn keadaan kt yg sedang berfoya-foya dan mengumpat...
sia2 sahaja hidup didunia ini...
fikir2 dan renung2kanlah.... selamat beramal...
aq hanya insan biasa...

kerja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ermmmmm....
mana tmpat lg yg perlu aq mnx kerja ni...
dah seminggu mencari tp satu pun x lekat...
kenapa la jd mcm ni... isshhhhh...

sabar syahir... jgn mengeluh k

ermmmm.... insya-Allah nanti ada la keje yang sampai....
hhehehee.... walau mcm mana pun, hari ni aq tetap akan mencari...
semoga aq berjaya mendapat pekerjaan....
Doa-doakan untuk sahabat ini ya... =)
hhehhee...

Sunday, January 16, 2011

ermmmm... bosannyer... x tau nk buat apa... PLKN dah x bleh pg dah... rindunyer dkt kem Teluk Rubiah.... sape ada cadangan apa yg bleh dibuat skarang ni.... x tau la nk buat... (ngada mu syahir) hehehe....
nasib ada hp... mcm2 bleh buat tp lama2 agak membosankan jgk... mmmmm...

Saturday, January 15, 2011

hehee... sedih + suka = cari keje...

ermmmm...
selamat tinggal wahai kem PLKN Teluk Rubiah.... rindu sama kamu... huhuhu...
mungkin ada hikmah disebalik penangguhan ni.... kepada semua peserta PLKN kem Teluk Rubiah yg mengenali diri ni selamat berkenalan yer... hahahaa... sedih meninggalkan kem smalam.. tp x pe....

time to find new job..... heheee...
aahhhhhh...... nk cari keje nk cari keje....
jgn memilih keje la syahir.... buat je keje apa asalkan halal....
rezeki halal keluarga bahagia... hahhaaa... insya-Allah... =)
dunia2...

Sunday, January 2, 2011

PLKN!!!!! sukenyer..... 3

dalam keheningan malam... tik tok tik tok...
jam berbunyi... jam menunjukkan pukul 11.30 mlm... (apa ayat mcm ni)
ishhh333....
dah2 syahir.... ngarut jer.... hahaaha...
k la sume my friend... esok nk grak pg PLKN dah... x sabar dah ni nk pg...
excited ooo.... bkan senang nkk dapat... hihihii....
jumpa lg 13/3 ni k....
wish me luck k... doa2kan kesejahteraan kawan atau sahabat mu ini... hihii...
(ngada betul syahir ni)... :p